Warsaw Summer Jazz Days 2023

Strona główna / Warsaw Summer Jazz Days 2023 / 6 lipca 2023

Dzień 1

06.07.2023, czwartek
godz. 19:00

Karnety

Sektor 1
Parter rząd 1-10 Balkon rząd 1A, 2A
800 zł
Sektor 2
Parter rząd Balkon rząd
700 zł
Sektor 3
Parter rząd
600 zł

Bilety normalne/ulgowe

Sektor 1
Parter rząd 1-10 Balkon rząd 1A, 2A
250/187.5 zł
Sektor 2
Parter rząd 11-17 Balkon rząd 1-5
210/157.5 zł
Sektor 3
Parter rząd od 18
180/135 zł
Kolejność wykonawców w ramach dnia koncertowego może ulec zmianie.
Wykonawcy występują po sobie od godz. 19 bez specjalnych przerw

Wykonawcy

Marek Pospieszalski Oktet
Marek Pospieszalski Oktet
Wojtek Mazolewski Quintet
Wojtek Mazolewski Quintet
AL DI MEOLA  Trio
AL DI MEOLA Trio

więcej o wykonawcach

  • Marek Pospieszalski Oktet
    Marek Pospieszalski Oktet
    • Marek Pospieszalski Oktet
      Marek Pospieszalski – saksofony, klarnety, flet i taśma
      Qba Janicki – perkusja i soundboard
      Max Mucha – kontrabas
      Grzegorz Tarwid – fortepian
      Szymon Mika – gitary
      Tomasz Dąbrowski – trąbka
      Piotr Chęcki – saksofon tenorowy
      Tomasz Sroczyński – wiolonczela

     

  • Wojtek Mazolewski Quintet
    Wojtek Mazolewski Quintet
    • Wojtek Mazolewski Quintet
      Wojtek Mazolewski – kontrabas, instrumenty perkusyjne
      Marek Pospieszalski – saksofon tenorowy, instrumenty perkusyjne
      Oskar Török – trąbka, instrumenty perkusyjne
      Joanna Duda – fortepian, instrumenty perkusyjne
      Qba Janicki – perkusja, instrumenty perkusyjne

    23 września 2022 ukazuje się piąty album studyjny kwintetu Wojciecha Mazolewskiego. Polska wersja, wydana przez e-muzyka, ukazuje się równolegle z edycją międzynarodową, ale różni się od niej zestawem utworów i okładką.

    Wojciech Mazolewski to artysta, którego nie sposób muzycznie zaszufladkować. Od lat słynie z łączenia jazzu i rocka w swoich różnych projektach, między innymi Pink Freud i Wojtek Mazolewski Quintet. W jego Quintecie, który ma już w dorobku pięć albumów studyjnych, basiście towarzyszą Joanna Duda (instrumenty klawiszowe), Marek Pospieszalski (saksofon), Oskar Török (trąbka) i Qba Janicki (perkusja).

    Najnowszy album WMQ, „Spirit To All”, ukazuje się 23 września 2022 w dwóch wersjach – polskiej, wydanej przez e-muzyka i międzynarodowej, w brytyjskiej wytwórni Whirlwind Recordings.

    Edycja albumu na nasz kraj znacząco różni się od międzynarodowej. Okładki obu wersji, zaprojektowane przez Mateusza Holaka, utrzymane są w innej kolorystyce. A co najważniejsze, dwa utwory, „Grey Day” i„Alchemia” są obecne wyłącznie w wydaniu polskim.

    Nagrywany w 2021 w warszawskim studiu Black Kiss album jest, jak przyznaje sam Wojtek Mazolewski,odpowiedzią na duchowe potrzeby. Zawarte na nim utwory są muzyczną manifestacją różnych uczuć i stanów ducha, a także odbiciem życiowej podróży – duchowej i wewnętrznej. Lider WMQ komentuje:

    „Od wielu lat byliśmy w permanentnej trasie koncertowej. W roku 2021, pomimo ograniczeń w podróżowaniu i tym podobnych przeszkód, chcieliśmy powiedzieć – jesteśmy tu i jesteśmy razem. Przekazać, że czujemy się złączeni z naszymi słuchaczami i przyjaciółmi w Polsce i w różnych miejscach na świecie, wyrazić wdzięczność za ich wsparcie, przyjaźń i obecność.

    To płyta o potrzebie duchowości, czułego pełnego zrozumienia i tolerancji rozwoju. Przygotowując się do nagrań, poczułem łączność między mną a wszystkim, co mnie otacza. Wewnątrz mnie pojawił się impuls, by wyrazić swoją jedność z otoczeniem. Zespół czuł tę samą potrzebę, a najlepszym sposobem, by ją wyrazić była muzyka”.

    Album charakteryzuje unikatowe, eksperymentalne podejście zespołu do warstwy rytmicznej, zainspirowane dokonaniami Sun Ra i Art Ensemble Of Chicago. Jest ono niezwykle ważne dla zrozumienia idei albumu. Partie instrumentów perkusyjnych  nagrywali wszyscy muzycy Quintetu, a część z nich – bez muzyki w odsłuchu. W ten sposób musieli intuicyjnie podchwycić rytm i puls. Wojtek Mazolewski podkreśla:

    „Ten eksperyment uczynił brzmienie WMQ jeszcze bogatszym. Tworząc je, świetnie się bawiliśmy. To zbliżyło nas do siebie na nowo i obudziło w nas zmysł przygody. Jako zespół naprawdę narodziliśmy się na nowo”.

  • AL DI MEOLA Trio
    AL DI MEOLA  Trio

    Al Di Meola is among the top guitarists of our time. His ongoing fascination with complex rhythmic syncopation combined with provocative lyrical melodies and sophisticated harmony has been at the heart of his music throughout a celebrated career that has spanned four decades and earned him critical accolades, four gold albums, two platinum albums, more than six million in record sales worldwide, five German gold albums, and various awards including an Honorary Doctorate Degree from Berklee College of Music, the Honorary Miles Davis Award presented by the Montreal Jazz Festival, a BBC Lifetime Achievement Award presented by Sir George Martin in 2008, Hungarian Foundation for Performing Arts Lyra Award, and numerous Grammy nominations and awards. Al is the recipient of the most prestigious guitar awards ever given, a total of 12 awards from Guitar Player Magazine polls and as a result, has been inducted into their Gallery of Greats.

    A bona fide guitar hero, and prolific composer, he has amassed over 30 albums as a leader while collaborating on a dozen or so others with the likes of the fusion supergroup Return to Forever (with Chick Corea, Stanley Clarke and Lenny White), the celebrated acoustic Guitar Trio featuring fellow virtuosos John McLaughlin and Paco de Lucia, and the Rite of Strings trio with bassist Clarke and violinist Jean-Luc Ponty. And while his dazzling technique on both acoustic and electric guitars has afforded him regal status among the hordes of fretboard fanatics who regularly flock to his concerts, the depth of Di Meola’s writing along with the soulfulness and the inherent lyricism of his guitaristic expression have won him legions of fans worldwide beyond the guitar aficionado set.

    A pioneer of blending world music and jazz, going back to early Latin-tinged fusion outings like1976’s Land of the Midnight Sun, 1977’s Elegant Gypsy and 1978’s Casino, the guitar great continues to explore the rich influence of flamenco, tango, Middle Eastern, Brazilian and African music with his World Sinfonia, an ambitious pan-global group that he formed in 1991. Their exhilarating world music fusion has been documented on such releases as 2000’s The Grande Passion (featuring the Toronto Symphony Orchestra), 2007’s Live in London, 2011’s Pursuit of Radical Rhapsody and the stunning 2012 DVD, Morocco Fantasia (recorded at the Mawazine Festival in Rabat, Morocco and featuring special guests Said Chraibi on oud, Abdellah Meri on violin and Tari Ben Ali on percussion).

    Growing up in Bergenfield, NJ with the music of The Ventures and The Beatles, Di Meola naturally gravitated to guitar as a youngster and by his early teens was already an accomplished player. Attaining such impressive skills at such a young

    age didn’t come easy for Al, but rather was the result of focused dedication and intensive periods of woodshedding between his junior and senior years in high school. “I used to practice the guitar all night after school and once in college, 6 – 8 hours per day” he told Down Beat. “And I was trying to find myself, or find the kind of music that suited where I was going with the guitar.”

    His earliest role models in jazz included guitarists Tal Farlow and Kenny Burrell. But when he discovered Larry Coryell, whom Al would later dub “The Godfather of Fusion,” he was taken with the guitarist’s unprecedented blending of jazz, blues and rock into one seamless vocabulary on the instrument. “I used to ride the bus from New Jersey to see him at little clubs in Greenwich Village,” he recalls. “Wherever he was playing, I’d be there.” In 1972, Al enrolled at the Berklee College of Music in Boston and by the second semester there began playing in a fusion quartet led by keyboardist Barry Miles. When a gig tape of that band was later passed on to Chick Corea by a friend of Al’s in 1974, the 19-year- old guitarist was tapped to join Corea’s fusion supergroup Return to Forever as a replacement for guitarist Bill Connors. After three landmark recordings with Return to Forever — 1974’s Where Have I Known You Before, 1975’s Grammy Award winning No Mystery and 1976’s Romantic Warrior — the group disbanded and Al subsequently started up his career as a solo artist. His 1976 debut as a leader, Land of the Midnight Sun, was a blazing showcase of his signature chops and Latintinged compositions that featured a stellar cast including drummers Steve Gadd and Lenny White, bassist Anthony Jackson and Jaco Pastorius, keyboardists Jan Hammer, Barry Miles and Chick Corea and percussionist Mingo Lewis. Over the course of six more albums with Columbia Records – Elegant Gypsy, Casino, Splendido Hotel, Electric Rendezvous, Tour De Force and Scenario – Al established himself as an influential force in contemporary music. 1980 marked the triumph of the acoustic guitar trio with Paco De Lucia and John McLaughlin. Their debut recording on Columbia Records, Friday Night in San Francisco, became a landmark recording that surpassed the four million mark in sales. The three virtuosos in the trio toured together from 1980 through 1983, releasing the studio album Passion, Grace & Fire in 1982. In 1995, they reunited for a third recording, Guitar Trio, follow by another triumphant world tour.

    In early 1996, Di Meola formed a new trio with the violinist Jean-Luc Ponty and RTF bandmate Stanley Clarke called The Rite of Strings. Their self-titled debut was released in 1995. Di Meola subsequently recorded with the likes of opera superstar Luciano Pavarotti, pop stars Paul Simon, classical guitarist Manuel Barrueco, and Italian pop star Pino Daniele. Over the course of his career, he has also worked and recorded with Phil Collins, Carlos Santana, Steve Winwood, Wayne Shorter, Tony Williams, Herbie Hancock, Milton Naciemento, Egberto Gismonti, Stevie Wonder, Les Paul, Jimmy Page, Steve Vai, Frank Zappa and Cuban pianist Gonzalo Rubalcaba.

    Di Meola’s 2013 release “All Your Life” recorded at Abbey Road Studios was an acoustic tour de force that had him revisiting the music of a seminal influence – The Beatles. “I really credit the Beatles for the reason why I play guitar,” he says. “That was a major catalyst for me to want to learn music, so their impact was pretty strong.” A virtual one-man show of virtuosity, it features the guitar great interpreting 14familiar Beatles tunes in the stripped-down setting of strictly acoustic guitar.

    In 2015 he released Elysium, which finds the guitar great blending the lush tones of his nylon string Conde Hermanos acoustic prototype model and a ’71 Les Paul electric (his Return to Forever and Elegant Gypsy axe) in a collection of songs that are at once invigorating and alluring. “It represents a new composition phase for me, whereby the writing became, in a sense, my therapy during a challenging personal transition in my life,” he said. In the same year he was honored as the 22nd recipient of the Montreal Jazz Festival’s Miles Davis Award, created in 1994 to honor a great international jazz musician for the entire body of his or her work and for that musician’s influence in regenerating the jazz idiom.

    2018 marked a new era for Al Di Meola: His first of six signed projects with German record label Ear Mmusic, “OPUS” was released in March. The Grammy award winning virtuoso says: “With Opus I wanted to further my compositional skills as I think that the evolution of this part of my persona has labeled me more composer/guitarist than guitarist/composer. For the first time in my life, I have written music being happy, I’m in a wonderful relationship with my wife, I have a baby girl and a beautiful family that inspires me every day. I believe it shows in the music.”

    A retrospective of Al Di Meola’s nearly 50 year acclaimed career is expressed through his latest Ear Music release of March 2020 “ACROSS THE UNIVERSE” with his virtuosic arrangements and creative interpretations of 14 Beatles songs with a larger scale full production featuring orchestrations balanced with lavish acoustic arrangements and electric guitar.

    Current work includes an autobiography and a new solo guitar record of new music. Al is also very proud to announce the upcoming April 2022 release of “Saturday Night in San Francisco” from the 1980 tour of the Guitar Trio with John McLaughlin and the late Paco de Lucia.

pamiętaj

Pozostałe koncerty biletowane

WSJD2023
Dzień 2
Klub Stodoła
07
lipca
piątek, g. 19
Dzień 2 / Klub Stodoła
Ebi Soda
DommCannon Quartet
Chelsea Carmichael Quintet
Sektor 1 250 zł
Sektor 2 210 zł
Sektor 3 180 zł
WSJD2023
Dzień 3
Klub Stodoła
08
lipca
sobota, g. 19
Dzień 3 / Klub Stodoła
Immanuel Wilkins Quartet
Linda May Han Oh Quintet
New York United
Sektor 1 250 zł
Sektor 2 210 zł
Sektor 3 180 zł
WSJD2023
Dzień 4
Klub Stodoła
09
lipca
niedziela, g. 19
Dzień 4 / Klub Stodoła
Maciej Obara Quartet
Joel Ross Nonet "Parables"
Dave Holland Quartet
Sektor 1 250 zł
Sektor 2 210 zł
Sektor 3 180 zł

Cena biletów normalnych/ulgowych

cena obejmuje cały dzień
Parter rząd Balkon rząd
1-10 1A, 2A
250/187.5 zł
Parter rząd Balkon rząd
11-17 1-5
210/157.5 zł
Parter rząd
od 18
180/135 zł

Kup bilet

Cena Karnetów

cena obejmuje dni
6-9 lipca 2023
Parter rząd Balkon rząd
1-10 1A, 2A
800 zł
Parter rząd Balkon rząd
11-17 1-5
700 zł
Parter rząd
od 18
600 zł

Kup karnet

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Warsaw Summer Jazz Days 2023 – Dofinansowano ze Środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Zrealizowano we współpracy z Narodowym Centrum Kultury
Projekt współfinansowany przez m.st. Warszawa
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Narodowy Instytut Muzyki i Tańca Narodowe Centrum Kultury m.st. Warszawa

Warsaw Summer Jazz Days