Jazz Jamboree 2023
Dzień 1
Karnety
27-29 października 2023
Bilety normalne/ulgowe
Wykonawcy




więcej o wykonawcach
-
Siema Ziemia
- Andrzej Konieczny - perkusja, syntezatory
- Fryderyk Szulgit - gitary, syntezatory
- Kacper Krupa - saksofon tenorowy, syntezatory
- Paweł Stachowiak - bas, moog
Elektroakustyczny kwartet czerpiący energię z kolektywnej improwizacji.
Ich dyskografia obejmuje LP Siema Ziemia oraz dwa albumy EP: EPA1 i Reworks. Utwory grupy pojawiają się na oficjalnych playlistach Spotify: State of Jazz, 21st Century Jazz, The New Vanguard of Polish Jazz, Alternatywna Polska, Fresh Finds wśród takich artystów jak Kamasi Washington czy Comet is Coming.
Utwory Siema Ziemia były prezentowane w takich stacjach radiowych jak BBC 6, Worldwide.fm, Narr Radio, Polskie Radio Dwójka, Polskie Radio Czwórka, Radio Jazz.fm, Paranoise Radio, Radio Alhara, Melodic Distraction [ID miesiąca].
Muzyka Siema Ziemia swobodnie czerpie z gatunków o elektronicznych korzeniach takich jak breakbeat, techno, footwork/juke łącząc je z jazzową, kolektywną improwizacją. Eksperymentują podczas koncertów, aby przekraczać granice dźwiękowych wzorców.
Występowali między innymi na Tauron Nowa Muzyka, Warsaw Summer Jazz Days, Soundrive Festival, Krokus Jazz Festival, a także w takich miejscach jak NFM, NOSPR, Jassmine, Mazowiecki Instytut Kultury. Muzycy współpracują z takimi artystami jak Skalpel, EABS, Łona, oly. czy Hania Rani.
-
USO 9001
- Jan Pieniążek - perkusja
- Miłosz Pieczonka - saksofon
- Jan Gołosz - gitara
USO 9001 to trio Jan Pieniążek (perkusja), Jan Gałosz (gitara), Miłosz Pieczonka (saksofon). Nazwa zespołu to skrót od Unidentified Sonoristic Object (Niezidentyfikowany Obiekt Sonorystyczny), gra słów na temat nazwy europejskiej normy jakości ISO 9001
USO 9001 to off-jazz
USO 9001 to hip-hop i gęste bity grane na bębnach
USO 9001 to gitarowe piosenki
USO 9001 to punk rockUSO 9001 koncertowało w Polsce i Europie. Zespół wystąpił w Czechach, Austrii, Węgrzech czy Chowarcji. Po wystąpieniu na Next Fest zostali wybrani Olśnieniem Gazety Wyborczej. Jak i najlepszym debiutem historii Festiwalu Jazz Jantar. Zespół został nominowany również do nagrody MOSKITY K-MAG’u dla młodych artystów.
Album Rhesus Albert powstał we współpracy z producentem Albertem Karchem. Nagrania zostały zrealizowane w warsztacie stolarskim pod Sochaczewem w którym zespół szukał przestrzennego brzmienia płyty na której wystąpili również goście: Wuja HZG, Olaf Węgier(EABS), Natan Kryszk(Pokusa), Zuzanna Jasińska oraz raper Koza. Album ukazał się w 23 września 2022 nakładem trójmiejskiego Alpaka Records.
-
EABS
- Marek Pędziwiatr – instrumenty klawiszowe & wokal
- Paweł Stachowiak – gitara basowa
- Jakub Kurek – trąbka
- Olaf Węgier – saksofon tenorowy
- Marcin Rak – perkusja
- Spisek Jednego – sample & perkusjonalia
W oczekiwaniu na Kometę Halleya – EABS powraca z czwartym albumem pt. “2061”
Gdyby dokonać ogólnej interpretacji całej twórczości zespołu EABS, dociekliwy słuchacz zauważyłby, że każdy kolejny album wynika z poprzedniego. Ich wydźwięk jest podobny i można traktować je jako wariacje na ten sam temat. Zmienia się tylko tło opowieści. Wszystko kręci się wokół życia i śmierci, początku i końca świata, a także roli człowieka uwikłanego w to wszystko egzystencjalnie. Po lekcjach futuryzmu od Sun Ra, kolektyw przenosi się do roku 2061 kontynuując swoją misję w kosmosie w towarzystwie żywej legendy Jana Ptaszyna Wróblewskiego.
“WSZYSTKIE ŚWIATY SĄ TWOJE — Z WYJĄTKIEM EUROPY. NIE PRÓBUJCIE TAM LĄDOWAĆ.” – brzmiał złowieszczy komunikat mitycznego Monolitu znanego z Odysei Kosmicznej Arthura C. Clarke’a. Ten cytat stał się metaforą sytuacji w jakiej znalazł się zespół EABS w momencie przyjścia pandemii. Nie tylko Europa stała się niedostępna, w miejscu stanął cały świat. Przyszła refleksja, że tylko empatia i współpraca może uratować ludzkość. Tocząc wojny między sobą na Ziemi, nie będziemy w stanie wspólnie stawić czoła większemu zagrożeniu, które może przyjść z zewnątrz. Podobną analogię da się zauważyć w serii książek Arthura C. Clarke’a, którą rozsławił swoim ikonicznym filmem 2001: Odyseja kosmiczna – Stanley Kubrick. Wydana w 1986 roku – trzecia część serii posłużyła za luźną inspirację do nagrania czwartej płyty EABS pt. 2061, stając się soundtrackiem do filmu który jeszcze nie powstał.
Kolektywna praca zawsze była domeną EABS. Przy nowej płycie słychać to jeszcze bardziej ponieważ praktycznie wszyscy instrumentaliści przynieśli na sesję nagraniową swoje kompozycje. Dzięki temu album oscyluje na orbitach wielu gatunków takich jak jazz, elektronika czy hip hop w takich mutacjach jak: miami bass, trap czy drill. Dodatkową niespodzianką jest fakt, iż w rolę duchowego przewodnika i mentora wcielił się Jan Ptaszyn Wróblewski, który brał udział we wszystkich misjach w dziejach polskiego jazzu, niczym doktor Heywood Floyd przemierzający galaktykę na pokładzie statku kosmicznego Wszechświat.
Rok 1986 jest symboliczny dla zespołu EABS. Polskę odwiedził Sun Ra ze swoją Arkestrą niosąc proroctwo: “Żyjemy w Czasie Końca. W jego ostatnim momencie, którego nie przyjmujemy do wiadomości. Jesteśmy już po końcu świata…” – te słowa kosmity z Saturna unosiły się nad ostatnim projektem kolektywu. W tym samym roku blisko ziemi przelatywała kometa Halleya, która natchnęła Arthura C. Clarke’a do napisania trzeciej odsłony Odysei kosmicznej. Następny raz to ciało niebieskie będziemy mogli zobaczyć dopiero w tytułowym 2061 roku. Autor w swojej książce przewidywał obecną dekadę jako pełną kryzysów, skandali i katastrof. Dr Heywood Floyd obserwował płonące miasta, wojnę nuklearną i wszystkie inne przerażające wydarzenia z okna monitora, będąc od lat w przestrzeni kosmicznej. Koszmar rozgrywający się na Ziemi spowodował, że powstające przez tysiąclecia różnice kulturowe i lingwistyczne zaczęły zanikać, a pojawienie się nowego słońca o nazwie Lucyfer tylko przyspieszyło ten proces. Wyniszczone przez walkę ze sobą mocarstwa dokonały pojednania i zjednoczenia, przez co wybuch kolejnych podobnych wojen był już niemożliwy. Istniejąca machina pokojowa zaczęła przekładać w końcu życie ponad śmierć. Rozpad olbrzymiego pasożytniczego biznesu wojskowego, dał w efekcie przyspieszenie światowego rozwoju gospodarczego. Stworzony moralny ekwiwalent wojny doprowadził do zasypywania wielowiekowych szkód i zaniedbań które były przez nią spowodowane. Najnowszy album EABS symbolizuje czas, w którym Kometa Halleya znowu przeleci bardzo blisko Ziemi. Miejmy nadzieję, że w świetle ostatnich wydarzeń utopijna wizja autora Odysei Kosmicznej się ziści, a na naszej planecie zapanuje pokój. Na całe szczęście nikt nie będzie musiał czekać na album przez kolejne 40 lat.
Płyta 2061 ukaże się nakładem Astigmatic Records w digitalu, CD i LP w wersji podstawowej oraz limitowanej na białym winylu wraz z plakatem w wielkości B2 – według projektu Patryka Hardzieja. Premiera krążka zaplanowana jest na 27 maja 2022 roku.
-
Błoto
- Marek Pędziwiatr - instrumenty klawiszowe / syntezatory
- Paweł Stachowiak - bas
- Marcin Rak - perkusja
- Olaf Węgier - saksofon tenorowy
Błoto eksperymentuje mieszając kwasy z zasadami
Co łączy jazzową improwizację, Program 2 Polskiego Radia, Tercet Egzotyczny, obskurny rap z Memphis, kasety magnetofonowe, trap, elementy drillu i hip-hopowe pętle? Teoretycznie tych elementów połączyć się nie da, ale taka sztuka udała się właśnie zespołowi Błoto na ich trzecim LP pt. “Kwasy i zasady”.
Nikt nie przypuszczał że zespół, który pojawił się nagle i niespodziewanie na scenie jazzowej, będzie rozwijał się w tak błyskawicznym tempie i w tak nieoczekiwaną stronę. Krytycy i muzyczni komentatorzy jeszcze rok temu przy okazji wydania debiutanckich “Erozji” traktowali Błoto jedynie jako jednorazowy spin o większej brygady jaką jest EABS, jednak zespół poszedł za ciosem wydając szybko kolejny album pt. “Kwiatostan”. Obie płyty rezonowały na tyle mocno, by znaleźć się na szczycie wielu rocznych podsumowań, a także stać się bezpośrednią przyczyną nominacji do takich nagród jak Fryderyki, Paszporty Polityki czy Odkrycia Empiku.
Otaczająca nas rzeczywistość nadal dostarczała zespołowi inspiracji do tworzenia. Kwartet Błoto potrzebował więc tylko małej iskierki do kolejnego wybuchu kreatywności. Zapalnikiem okazał się Program Drugi Polskiego Radia, który wyszedł z inicjatywą zaproszenia zespołu do “Domówki z Dwójką”. Taki był zaczyn do powstania “Kwasów i zasad”, trzeciej pełnoprawnej płyty Błota na przestrzeni dwunastu miesięcy.
Idea domówki zdeterminowała również podejście do nagrania albumu w charakterze “zrób to sam”. Tym sposobem nagrania zostały zrealizowane w domu należącym do legendy polskiego popu i latino Izabeli Skrybant-Dziewiątkowskiej (Tercet Egzotyczny). Dzięki temu słuchacz powinien mieć poczucie niemal uczestniczenia w sesji nagraniowej. Zwłaszcza, że “Domówka z Dwójką” została zrealizowana całości na video za pomocą jednego ujęcia.
Wuja HZG, Cancer G, OlafSaxx i Latarnik mieli już możliwość korzystania z wysokiej klasy sprzętu w dobrze wyposażonych studiach nagraniowych, dlatego tym razem muzycy postanowili pójść w przeciwnym kierunku. Drogą lo-fi. Nagrania zrealizowano przy użyciu minimalnej ilości mikrofonów, a całość została zarejestrowana na kasecie magnetofonowej za pomocą magnetofonu stereo Tascam 122 MKII, nadając brudny a zarazem ciepły charakter brzmieniu Błota, co wyraźnie słychać od pierwszych minut płyty.
Zespół zawsze poruszał się w sferze metafor bliskich naturze. Podobnie jest i tym razem, jednak Błoto weszło głębiej w “związki chemiczne” zwane kwasami i zasadami. Ostatecznie temat płyty zmyślnie omija bezpośrednie znaczenie tych słów, ponownie bawiąc się konwencją. Zestaw wyimprowizowanych beatów, odnosi się do relacji międzyludzkich, które w dzisiejszych czasach często posiadają skrajny, żrący i wybuchowy charakter, dlatego potrzebujemy ram które pozwolą im przeciwdziałać.
Charakter albumu podkreśla oprawa graficzna przygotowana przez producenta muzycznego 1988, znanego z nieistniejącego już duetu Syny. Album “Kwasy i zasady” ukaże się nakładem Astigmatic Records pod patronatem Programu Drugiego Polskiego Radia 30 kwietnia 2021 roku. Płyta będzie dostępna na winylu, CD oraz na wszystkich platformach streamingowych.
pamiętaj
Pozostałe koncerty biletowane
Dofinansowano ze Środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Zrealizowano we współpracy z FINA
Projekt współfinansowany przez m.st. Warszawa




